وصلة

قراءة وتحميل رواية دمعه عين 2 الفصل الثامن 8 بقلم شيماء طارق

من خلال موقع ويكي ثمار نقدم لكم في هذا المقال ،رواية دمعه عين 2 الفصل الثامن 8 بقلم شيماء طارق ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية دمعه عين 2 الفصل الثامن 8 بقلم شيماء طارق

رواية دمعه عين 2 البارت الثامن

رواية دمعه عين 2 الجزء الثامن

دمعه عين 2

رواية دمعه عين 2 الحلقة الثامنة

[بسم الله الرحمن الرحيم]
——————————-

[وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون صدق الله العظيم

الجد حامد/ انا كنت جاي من بنها وكنت فقير قوي اشتغلت كذا شغلانه لاني كنت محتاج فلوس بس كان عندي طموح وكنت مصمم ان انا اكمل تعليمي واكون محامي معروف كنت نازل مصر وناوي اشتغل اي حاجه واول شغلانه انا اشتغلتها شلت رمله وطوب وزلط رغم كنت بدرس بس في الوقت ده ما كنتش لاقي شغل ينسبني اشتغلت كل حاجه واي حاجه وبعد كده

اتخرجت من الجامعه وبقيت محامي ربنا يسهل لي طريقي وبدات
اتدربت عند محامي على القد كده بس صدفت وانا في المحكمه كان في محامي معروف قضيته بعد القضيه بتاعتي وشافني وانا بترافع كان معجب بي جدا وعرض عليا ان انا اشتغل معاه

وفعلا اشتغلت معايا وشويه وقدرت افتح مكتب خاص ليا بس برده ما سبتش الاستاذ بعد فتره كان في قضيه لازمه اترفع فيها والقضيه دي كانت تخص ناس كبيره في البلد وانا لو ما كنتش معاهم فما ينفعش اكون ضدهم ما كنتش عارف اعمل ايه ما ينفعش ان انا اكون مع الباطل
حاربوني بكل الطرق علشان امسك القضيه دي بس انا كنت مصمم على رايي وسبت شغل خالص وبعت المكتب وكان معايا قرشين وبدات مشروع صغير وبعد كده فضلت اكبره لحد ما بقى امبراطوريه البدران
انا مش بقول كده يا تيا عشان تخافي بس انا في الوقت ده ما كانش ليا ظهر اتحامه فيه بس انتي ابوك معاكي ويقدر يسندك وعيلتك كلها يا حبيبتي يعني انتي ما ينفعش تخافي من حد طول ما احنا معاكي وفي ظهرك

تيا/ وانا ما اقدرش اخاف من حد يا جدو طول ما انتم معايا

الجد/ لازما تفهمي يا بنتي اللي مش اي حد يقدر يحافظ عليها على القسم اللي اقسموا امام الله لازما يكون قده ويقدر ان هو يكون محامي عادل ومهما حصل ما يدفعش غير على الحق وما يقولش غير كلمه الحق

تيا /فعلا يا جدو عندك حق وانا لاقول كلمه الحق واجيب حق الناس لا بلاها منها خالص

الجد/ ايوه ده يا بنتي اللي انا عايزه منك احنا لازما نكون مع الحق اكمل لكم بقى انا عملت ايه كان معايا قرشين شغلتهم في البورصه وبعد كده بدات اشتري اسهم والحمد لله قدرت ابني شركات عائلات البدران مش شركات بس بامبراطوريه باكملها والمال الحلال عمره ما يضيع

سليم/ عندك حق وانا معاك احنا تعبنا كتير وانا عارف ومتاكد ان انت تعبت لحد ما بنيت الشركات دي كلها واكيد تعبك مش هيروح هدر

الجد /انا واثق في ربنا واثق فيك يا سليم وعارف ان اولادي يقدروا يحافظوا على كل قرش احنا جبناه لحد اليوم وانا عارف ان ربنا مش هيضيع تعبنا هدر ومحمد ان شاء الله هيرجع بالسلامه

الكل/ ان شاء الله

بعد وقت مش طويل

سليم /انا رايح المكان اللي حدده المجهول عشان اجيب محمد

الجد /انا عندي فكره احسن بكثير كلم الشخص ده وقوله ان هو يجيب محمد امام قصر عائله البدران احسن بكثير انت مش ضامن وممكن يعملوا معاك ايه يا سليم خلينا كده اضمن

سليم /حاضر جدو انا هتصل بيه دلوقتي وهبلغه ان هو يجيب لي محمد لحد هنا

الجد/ تمام يا ابني ربنا هيكون معاك وهيقف جنبك يا سليم انا واثق فى كرم ربنا يا ابني ربنا قال انا عند حسن ظن عبدي بي فيظن بي ما يشاء فاحنا ظننا بربنا خير يا ابني وان شاء الله خير وانا متاكد

يسرا /يا رب يا بابا

منار /سليم نور بيسال عليك وعايز يطمن وهو رافض ياخذ العلاج لحد ما يشوفك هو حاسس ان في حاجه بتحصل وانا مش عايزه اعرفه اي حاجه وهو مصمم وعايز ينزل هنا وانا مش موافقه انزله وخايفه قوي يتعب

سليم/ تمام هغير هدومي وهروح اشوفه ما تقلقيش عليه ان شاء الله يكون كويس

منار / يا رب

يسرا/ روح يا حبيبي وانا هحضر الغداء لحد ما تنزلوا انت وعين

احمد /عين روحي يا قلبي غيري هدومك وان شاء الله ربنا يطمننا على محمد وهيرجع بالف خير وسلامه يا بنتي ما تقلقيش احنا كلنا معاكي وفي ظهرك

عين/ شكرا يا بابا انا مش عايزه اكل حاجه لحد ما اطمن على محمد

احمد بقلق على عين /ما فيش حاجه اسمها مش هاكل اتفضلي ما فيش نقاش

عين / يا بابا لا مش قادره

احمد/ انا قلت ايه يا عين اتفضلي

عين/ حاضر

تولين /تعالي معايا يا حبيبتي وانا هساعدك

يسرا /بالراحه شويه على البنت يا احمد

احمد/ انا خايف عليها لا تقع من طلع من قله الاكل وغير كده هي اعصابها اكيد بايظه من خوفها على اخوها ربنا يكون في عونها

يسرا/ يا رب ربنا يسهل الحال ويرجع لها اخوها بالف خير وسلامه يا رب

سليم/ هو فين يزن

يسرا /هو في اوضته اكلته من شويه وطلع اوضته علشان ينام

سليم /شكرا قوي يا ماما انا تعبتك معايا وخليتك اهتميتي بيزن لوحدك وانا عارف ان انتي تعبانه

يسرا/ انت بتشكرني عشان بهتم بحفيدي يلا يا ولد روح اوضتك غير هدومك وانزل عشان تتغدى علشان نخلص موضوع محمد ده علشان تريح قلبي مراتك يا سليم

سليم/ ان شاء الله يا ماما

عز /سليم احنا عايزين نخلص كل حاجه علشان عايزين نمسك خيط واحد في موضوع نديم

سليم /اقفل الكلام دلوقتي يا عز واكيد هنتكلم في الموضوع ده بعدين

عز /تمام انا هروح الجهاز وهبلغك لو عرفت اي حاجه جديده وانت لو جالك اي اتصال عرفني

سليم/ الكلام ده يعز نقوله قدام اي حد انت ناسي اللي حضرتك عامل لتليفوني تتبع يعني من السهل جدا ان تعرف مكاني وكمان اي مكالمه انا بكلمها انت بتكون حضرتك عارف بيها شكلك ناسي انك حاطط جهاز تصنت في تليفوني

عز /برده علشان اطمن اكتر يا عم خدني على قد عقلي

سليم /ماشي يا اخويا يلا اتكل على الله بقى خليني اطلع علشان اخلص الموضوع ده النهارده

يسرا/ اليوم النهارده كان صعب قوي

عز / يلا سلام

يسرا/ توصل بالسلامه يا حبيبي خلي بالك من نفسك

عز/تسلميلي يا ماما ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي

وبعد عز خرج من القصر في طريقه الى مقر الجهاز

دخل سليم غرفه نور وكان في الوقت ده نور قلقان جدا على صديق عمره سليم وعلى العيله وكمان كان حاسس ان في حاجه وهم مخبينها عنه

سليم/ ايه اخبارك يا عم نور عامل ايه دلوقتي

نور بلهفه /الحمد لله انا بخير طمني انت عامل ايه ايه اللي بيحصل يا سليم وانتم مخبينه عني

سليم / بالراحه حيلك حيلك يا عم عليا ما فيش حاجه بتحصل يا نور كله تمام يا حبيبي خلي بالك انت بس من نفسك وصحتك عايزينك تقوم كده عشان تقدر تاخد بالك من شغلك انا كفايه عليا شركات عائله البدرون خلي بالك انت بقى من شغلك وكمان استغل اليومين و انت قاعد مع منار يلا
بيضهلك في القفص يا ابن المحظوظه

نور/ هو ده وقت نق وانا اللي قلت فيه حاجه

سليم/ لا ما فيش اي حاجه ما فيش اي مشكله احنا بخير الحمد لله بس احنا مش عايزين نزعج حضرتك علشان دي اوامر الدكتور

نور /ما لكش دعوه باوامر الدكتور تعالى وازعجني انا راضي يا عم

سليم/ زي ما تحبي يا حبيبي هتلاقيني فوق راسك كل شويه مش هخليك تقعد مع مراتك 10 دقائق مع بعض

نور/ مش للدرجه دي ما انا برده ممكن اقعد معاك انت ومراتك وطهقكم في عيشتكم

سليم/ لا يا اخويا عادي اقعد دي فتره خطوبه لسه

نور/ اجمل فتره في حياه اي اتنين بيحبوا بعض هي فتره الخطوبه بتبقى مليانه رومانسيه

سليم/ انا لحد دلوقتي ما اعرفش ايه شعور عين اتجاهي وكمان انا مش عايزه اظلمها معايا انا خايف قوي يا نور من حياتي مع عين

نور/ ما تخافش يا سليم انا واثق ان عين بتحبك زي ما انت بتحبها وكمان كان باين عليكم قوي يوم الخطوبه ان انتم الاثنين بتعشقوا بعض مش بتحبوا بعض بس يلا يا عم روح بقى عيش الله يسهل له

سليم /يا رب يا نور
نور/ يلا ماشيه معاك رومانسيه وكده وانا يا عيني عليا اتجوزت ومعايا عيال الرومانسيه راحت خلاص يا ابو الصحاب

سليم/ يا اخويا اقعد في الارض انت بتنق عليا هو انا شفت ريحه الرومانسيه انت شايف من يوم الخطوبه واحنا بيحصل معانا ايه

نور/ طب يلا روح لها بقى اقعد معاها شويه بدل ما يحصل حاجه تانيه وما تعرفش تقعد معاها استغل الوقت بقى هو انا اللي هعلمك يا سولي

سليم /ماشي يا نور تصبح على خير يا حبيبي

نور/ وانت من اهله يا سليم خلي بالك من نفسك ويبقى طمني على طول يا سليم وكل يوم لازما تيجي هنا علشان انا بخاف ليحصل حاجه وانتم ما تعرفونيش

سليم/ اكيد ان شاء الله يا صاحبي هو انا اقدر اطلع بره البيت من غير ما اشوفك بس كل اللي انا عايز منك تخلي بالك من نفسك وتحافظ على صحتك وتاخذ العلاج ومش عايز استهتار

نور/ حاضر

خرج سليم من غرفه نور اتجاهه الى غرفته كانت في الوقت ده عين كانت نائمه على السرير تبكي بهستيريه

سليم بخوف /مالك يا عين فيكي حاجه يا حبيبتي

عين ببكاء/ انا قلقانه قوي على محمد يا سليم انا ما اعرفش عنه اي حاجه لحد دلوقتي سلم ما تقلقيش يا حبيبتي ان شاء الله خيروكمان انا عملت لهم كل اللي هم عايزينه فاكيد هيرجعوا لنا محمد وانا هغير هدومي وهنزل هعمل اتصالاتي وان شاء الله ساعه بالكتير واخوك هيبقى هنا

عين /ربنا يخليك ليا يا سليم وما يحرمنيش منك ابدا انت ظهري في الدنيا انا ما كانش ليا ظهر وربنا رزقني باحلى اب واخ وزوج وحبيب هو انت يا سليم انت احلى حاجه في حياتي ربنا يخليك ليا

سليم /ويخليكي ليا يا حبيبتي

اخذ سليم عين في حضنه وعين🫂♥️ فضلت ماسكه في سليم كانت بتستمد منه قوه
في هذا الوقت اي ست تحتاج لسند وظهر لها في الدنيا ويدعمها في كل قراراتها ويكون معين لها على كل حاجه في حياتها ولو المعين ده هو شريك حياتك بتبقى احلى حاجه
حصلتلك

بعد دقائق اخذ سليم الشاور بتاعه وخرج من الحمام

عين/ انا جاهزه

سليم /جاهزه ازاي يعني انا مش فاهم

عين/ انا لازما اروح معاك وعايزه اعرف مين اللي عمل فينا ده كله اكيد ده مش عدوك لوحدك

سليم بخوف ممزوج بغضب

سليم / احنا لحد دلوقتي ما نعرفش هو مين عدونا يا عين وكمان انا عندي اعداء كثير عايزك تبعدي انتي وعيلته كلها عن المواضيع دي خليكي هنا مع ماما والبنات ابعدي عن اي مشاكل يا عين انا مش عايز اخاطر بيكي انا مش هستحمل لو حد قرب منك

عين /هزه راسها بخوف وبعدت عن سليم خالص

سليم /انتي خايفه مني يا عين

عين كانت بتفكر وفي نفس الوقت خايفه كان كل تفكيرها ان ازاي ده سليم هو كان على طول هادي اول مره اشوف وهو متعصب وبعد كده فكرت ان هو من الضغط عليه علشان اللي بيحصل معايا الله يكون في عونه برده

عين بهدوء/ لا انا لو خفت من الدنيا كلها عمري ما خايف منك يا سليم

سليم /كله اللي انا عايزه منك تخلي بالك من يزن

عين اول ما سامع اسم يزن ابتسمت تلقائيا هذا الطفل الصغير المشاغب اخذ مكان كبير في قلبها

عين /هو فين يزن

سليم/ هو في اوضته خلي بالك منه واقعدي معاه لحد ما ارجعلك وانا اوعدك مش هرجع الا ومعايا محمد

عين/ ربنا يخليك ليا يا سليم وما يحرمنيش منك ابدا
سليم ولا منك يا حبيبتي اهم حاجه تسمع الكلام يا عين ومش عايزك تخرجي من هنا خالص
عين حاضر انا هقعد هنا وانا واثقه ان انت هترجعلي اخويا بس خلي بالك من نفسك يا حبيبي

سليم بابتسامه عشق

سليم/ ان شاء الله يا حبيبتي تمام انا ماشي دلوقتي خلي بالك من نفسك

عين /حاضر في حفظ الله

سليم باس على راسها عين

وبعد كده خرج من الاوضه وقابل في طريقه تيا

تيا/هي عين عامله ايه دلوقتي يا ابيه سليم ؟
سليم/ الحمد لله يا تيا هي هتكون احسن اما يرجع اخوها

تيا /يا رب يا ابيه يرجع بالسلامه بجد احنا كلنا زعلانين عليه

سليم/ خلي بالك من عين ويزن يا تيا

تيا / في عيني يا ابيه

سليم تسلم عينيك يا قمر

خرج سليم من القصر في الوقت ده كان في عربيه مصفحه مليئه بالرجال الملثمين فجاه وقفت امام باب القصر

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دمعه عين 2)

في نهاية مقال رواية دمعه عين 2 الفصل الثامن 8 بقلم شيماء طارق نختم معكم عبر ويكي ثمار

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى